Jak na podmokłym terenie powinno się budować autostradę?

Teren podmokły to zmora wszystkich, którzy próbują budować drogi. Grząski, mało stabilny grunt powoduje, że ułożenie masy asfaltowej staje się problematyczne, co niekorzystnie wpływa na jakość nawierzchni jak i jej żywotność. Odpowiednie przygotowanie terenu jest więc podstawą solidnej drogi czy też autostrady.

Podczas projektowania dróg krajowych czy autostrad, najczęstszym problemem z jakim muszą się zmierzyć projektanci jest poprowadzenie jej przez tereny podmokłe. Mokradła jako tereny stale lub okresowo zalewane przez wodę są gruntami na których ułożenie asfaltu stanowi nie lada wyzwanie. Chociaż z zasady powinno się unikać budowania na tego rodzaju terenach, to jednak czasami nie ma praktycznej możliwości ich ominięcia.

- Aby droga budowana na takim terenie była solidna konieczne jest stworzenie odpowiedniej hydrauliki. Odpowiednie przygotowanie ścieżek odprowadzających nadmiar wody spod warstwy użytkowej nie dość, że utwardza grunt to dodatkowo nie degraduje samej nawierzchni – mówią specjaliści z ekoprod.pl.

W przypadku gdy nawodnienie terenów jest zbyt duże aby klasyczna hydraulika sobie poradziła, stosuje się osuszanie. Jest to agrotechniczny zabieg, który polega na obniżeniu zwierciadła wód podziemnych na terenach podmokłych. Celem takiego działania jest zwiększenie twardości gruntu, tak aby stał się on odpowiednio wytrzymały. Proces ten polega zwykle na utworzeniu odpowiednich rowów melioracyjnych. Sprawia to, że zostają odcięte drogi przez które do ziemi przedostawał się nadmiar wody. Czasami również wykorzystuje się rośliny charakteryzujące się silną transpiracją.

- Pamiętać należy, że nawet osuszony teren nie będzie charakteryzował się wysoką stabilnością. Projektanci muszą zatem uwzględnić w swoich projektach odpowiednie utwardzenie podłoża. Materiałem, który spełni taką rolę w w stu procentach jest na przykład kruszywo hutnicze. Przy odpowiednim zastosowaniu rowków melioracyjnych, owo kruszywo ustabilizuje grunt powodując, że budowana autostrada będzie znacznie trwalsza- dodają fachowcy z ekoprod.pl.

Kolejnym problemem, jaki pojawia się w czasie prac budowlanych na terenie podmokłym jest uporanie się z wodami gruntowymi. Jeśli z uprzednio przeprowadzonych badań wynika, że poziom takich wód może zagrażać stabilności autostrady, to fachowcy zalecają zrobienie drenażu opaskowego na takich terenach. Ich projekt koniecznie musi być przygotowany przez profesjonalną firmę. W momencie, gdy utrudnienia są spowodowane przez  zbierającą się wodę powierzchniową to najlepszym sposobem wali z taką uciążliwością jest przeprowadzenie odwodnienia liniowego. Jest ono przeprowadzone zazwyczaj za pomocą skrzynek rozsączających. Jeśli wody zbiera się bardzo dużo to sugeruje się, aby w pobliżu drogi zaprojektować studnię chłonną.

Sposobów walki z podmokłym gruntem jest kilka, nie ma jednak takiego, który byłby uniwersalny. Pamiętać również należy, że osuszany teren nigdy nie nabierze trwałości ziemi naturalnie suchej. Dodatkowo teren taki będzie podatny na działanie wód, jednak dzięki nowoczesnej technologii można z tymi utrudnieniami skutecznie walczyć.

Napisz Odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *