Kostka brukowa – jak ją układać?

Aby kostka brukowa spełniała swoje zadanie, a nawierzchnia jak i podjazd do garażu nie ulegały uszkodzeniu, trzeba ją ułożyć w prawidłowy sposób.

Ułożenie kostki brukowej nie jest wcale trudne, warto jednakże wiedzieć, jak tego dokonać, aby wytrzymała wszelakie obciążenia i wraz z elewacją stanowiła wizytówkę naszego domu.

Zanim rozpoczniemy układanie nawierzchni wykonanej z kostki brukowej należy sprawdzić, czy kostki nie zostały uszkodzone i w razie czego niezwłocznie reklamować wyrób u osoby sprzedającej. Po ułożeniu takich kostek na nawierzchni ich reklamacja nie będzie już możliwa. W czasie trwania okresu gwarancji sprzedawcy, jak i producenci kostki brukowej nie odpowiadają za uszkodzenia mechaniczne, które wynikać będą z wadliwego ułożenia nawierzchni. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę na kilka zasadniczych zasad układania kostki brukowej.

 Żeby nawierzchnia wykonana z kostki brukowej się nie zapadała i nie rozjeżdżała podczas jej użytkowania, powinna zostać ułożona na właściwe przygotowanym podłożu, które składać się będzie z podsypki i podbudowy. Podbudowa będzie najbardziej istotna, bowiem od jakości jej wykonania zależeć będzie jakość całej nawierzchni. Nie warto zatem na niej na pewno oszczędzać. Grubość podbudowy zależna jest od rodzaju gruntu (na podmokłym powinna być dużo grubsza, na suchym zaś płytsza), jak i od sposobu użytkowania nawierzchni. Podbudowa będzie pełniła dwie najważniejsze funkcje : filtracyjną, jak i nośną. Jednakże, aby móc zapewnić wodzie odpływanie w bezpieczne miejsce, zanim wykonamy podbudowę podłoża powinniśmy wykonać 3-4 procentowy spadek.

Najlepszym materiałem do wykonania podbudowy będzie kruszywo o frakcji 30-60 mm: grys, tłuczeń, żwir, kliniec, czy też żużel. Możemy także używać pospółki, chudego betonu, albo piasku wymieszanego z cementem – jednakże ze względu na niewielką nośność, nie będą się nadawały do miejsc, które narażone są na spore obciążenia, takich jak chociażby podjazd do garażu. Grubość podbudowy zależna jest od przewidzianego obciążenia nawierzchni i zwykle wynosi ona 25-45 centymetrów. Czasami jednakże zaleca się układanie drugiej warstwy kruszywa o mniejszej frakcji, celem zwiększenia wytrzymałości podbudowy.

Napisz Odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *